Design-for-all klassieker

Terug naar 1992: de introductie van de Renault Twingo. Typisch zo’n model in de categorie “you love it or you hate it.” In ieder geval een trendsettend design-for-all ontwerp. Ik vind het zelfs een DESIGN-for-all KLASSIEKER. Waarom? Take a seat.

Zien is weten is voelen is doen

Wat meteen opvalt: het kleurrijke interieur. (In 1992: shocking!)  Vergeet het zwart-op-zwarte dashboard.  Alle bedieningsknoppen zijn

  • GROOT,

  • ergonomisch GEPROFILEERD,

  • opvallend GEKLEURD.

Signaalfuncties

Het bekende ‘Vorm volgt Functie’ is geperfectioneerd.

KLEUREN accentueren de knoppen. Geel of turquoise op grijs kun je niet missen. Deur of raampjes openen? Je ziet waar dat moet.

Op/bij de knoppen: HELDERE pictogrammen.

Als extra: ERGONOMISCHE (ribbel)profielen. Je voelt intuïtief hoe je de knop moet bedienen: vastpakken (ruitenwissers, verlichting), draaien (ventilatie), schuiven, indrukken (mistlicht). En je hebt een stevige grip.

De rode pingpong-bal

Het toppunt van uitgekiend design-for all.

In geval van nood: geen paniek, geen gezoek naar een alarmknopje.

Gewoon op de rode bal slaan,
en je 4 knipperlichten gaan aan. 

Rijdt iemand voor de eerste keer met je mee? Werkt die rode bal als een magneet. ‘Wat is DAT? DAT is altijd goed om te weten.

ALLE inzittenden kunnen de alarmknop aanslaan!

Nog steeds…

De recente Twingo’s zijn nog steeds ‘design-for-all’ proof: de kleurtjes spreken voor zich!

P.S.

Ik heb geen financieel belang in Renault. Vandaar dat ik niet over het huidige model spreek.

Ik heb wel 25 jaar ervaring met ‘de Twingo’.

Twee jaar geleden heb ik mijn derde ‘oud model’ de deur uitgedaan. Dat was even slikken en wennen.

Nu reis ik met OV en fiets.

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This

Share dit bericht op